Hej från Kap Verde! – Andrea Norrman

Andrea Norrman

Annons

Hej från Kap Verde!

Jaa alltså.. flera av er har säkert sett mina inlägg på instagram där jag helt ärligt klagar på vad det är för ställe vi hamnat på egentligen.. Vi kom i fredags och idag är det måndag, och allt har bara gått åt helvete sen vi kom, kan man säga.

Men vi börjar från början. Detta är vyn över Sal, där vi är. Som ni ser så ser det kanske inte askul ut.. Och det var precis min tanke också, samtidigt som jag tänkte att det säkert finns massa kul att göra och mer att se.

Dag 1. SVINKALLT kan jag bara säga. Temperaturen var strax under 20 grader och det blåste riktigt rejält. Linus tvingade sig ut i T-shirt, Belle frös så vi fick vira in henne i handduk, och jag gick med mitt tjocka adidas-set på morgonen, men vid lunch bytte jag om i hopp om att hitta lä och kunna njuta. Helt omöjligt. ööööverallt blåste det storm. På stranden, vid alla pooler (typ 5 st), i alla hörn överallt. Så dag 1 gick i princip ut på att leta upp den perfekta platsen att stå ut med blåsten, men det misslyckades vi med. Maten på hotellet är riktigt smaklös, tyvärr. Jag äter typ allt (förutom paprika haha) så jag är inte rädd för nya smaker, men inte ens salt var det i maten.. Tråkigt men det kanske blir bättre tänker vi.

Dag 2. Lite mindre blåsigt men fortfarande så att det inte går att sola/bada. Vi gör det bästa av situationen och går till lekparken med Belle, tar en prommis till stranden och kollar på havet, försöker hitta rakhyvlar eftersom jag tydligen glömt raka hela mig innan vi åkte och jag känner mig som en hårboll. Men av någon anledning så kan vi inte köpa hyvlar från shopen på hotellet. Mitt kort verkar inte funka trots att mastercard ska funka enligt alla som vi pratat med på TUI och hotellpersonalen. Aja.. Konstigt tänkte jag.

Vi tog oss in till Santa Maria för att se “staden”. Men det var verkligen helt dött och än en gång sjukt kallt. Jag hade packat ner kläder enligt rekommendationer. Alltså två koftor för att kunna ha på kvällen när det “är lite kyligt”. Men jag frös ihjäl. Tur att vi hade varmare kläder till Belle med oss..! Maten vi åt var tyvärr dålig även där. Linus åt en musselpasta som skulle vara bra, men det smakade bara pasta med salt. Besvikelse ännu en gång… Så vi åkte hem, tog en kvällspromenad till baren och hängde innan vi gick och lade oss.

Här ser ni Santa Maria, alltså staden. Tyvärr inget som föll oss i smaken..

Dag 3. Vaknar 06 av att Belle har gjort nummer 2. Det händer aldrig. Magsjuk var det första som slog mig… Vi måste ha ätit något dåligt… Ungefär 30 minuter efter så får jag världens magkramp och en stund efter mig så kände även Linus av samma sak… Så, i princip hela dag 3 spenderades på rummet innan vi mådde helt ok och kunde gå och få tag i något litet att äta och dricka för att fylla på med energi. Vädret var den här dagen lite bättre och så fort jag kände mig på banan, vilket jag gjorde mot eftermiddagen så gick jag ut för att få lite värme av solen. Försökte få hjälp av personalen att ta ut pengar till oss eftersom vi inte kan betala med våra kort.. Det funkar inte där heller… Bankomaten på hotellet som ALLA på TUI och hotellpersonalen säger ska funka med mastercard funkar INTE med mastercard.
Börjar bli riktigt irriterad på att 1. äta dålig mat (pizza, pasta, bröd, från buffén), 2. inte kunna köpa någonting eller gå på restaurang. 3. Kunna hitta på någonting eftersom vi inte har några pengar. 4. Inte kunna få hjälp??

Igår frågade vi personalen i lobbyn om man kunde betala med mastercard på restaurangen och ja, det kunde man. Men tror ni det funkar eller? Nej självklart inte… Så jag bryter ihop totalt. Börjar kolla på biljetter för att flyga hem. vad som helst är bättre än det här. Linus går och löser vi att vi i alla fall kan skriva upp notan på rummet och betala senare. Restaurangbesöket kostade 60 euro per person och herrejävlar vilket överpris… Maten var precis lite smaklös som på buffén… Googlade lite och “mastercard kap verde” var ett väldigt googlat resultat. Såååå många som haft samma problem som oss. Och vi fick där svar på att mastercard inte funkar här. HUR kan ingen från TUI informerat oss om detta?? HUR är det möjligt att INGEN av dom vet det här? Den enda lösningen var att åka in till den stora banken och eventuellt kunna ta ut där. Så det är vår sista utväg. Vi får se om det går eller inte.

Dag 4. Idag vaknade vi upp till bättre väder. Vi har faktist kunnat ligga vid poolen nästan hela dagen och det har varit behagligt. Maten är lika tråkig som första dagen och jag längtar hem till näringsrik kost med allt vad det innebär. Vi har accepterat att vi blir kvar här tills fredag och det känns helt ok. Vi har lite planer, som att åka in till Santa Maria, kring 15 för att se när alla fiskebåtar kommer till hamn med dagens fångst. Det ska tydligen vara sevärt. Sen ska vi njuta av varandras sällskap och hoppas hoppas att vädret håller i sig.

Den här lilla tjejen är i alla fall så jäkla go och glad hela tiden. Världens bästa unge!

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
andreanorrman

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Emma

har en helt annan upplevelse av Kap Verde. Vi var på Sal i november 2018 och reste med vår då 8 månaders son. Vi läste dock på innan vi bokade resan och visste att det inte är en ö dit man åker om man vill göra mycket aktiviteter. För oss som enbart ville sola, bada, äta gott och promenera var det perfekt. Vi reste med TUI och bodde på ett 5 stjärnigt hotell, Vi valde däremot inte all inclusive då jag av tidigare erfarenhet vet att det brukar vara ganska smaklöst. Vi kollade på tripadvisor för att hitta bra restauranger och de som fått bra där hade fantastisk mat! Vid två tillfällen åt vi dock lunch på restaurang vid stranden och det var inte särskilt god mat, så hoppa de restaurangerna och kolla tripadvisor! Vissa restauranger behövde man boka 4 dagar innan och vissa behövde man boka dagen innan, så bra att vara i god tid. När man reser bör man alltid ta ut pengar i Sverige och ta med sig, vi hade största delen av reskassan kontant men vi tog även ut pengar i bankomat i början av Santa Maria (en bit från ett hotell som hette Oasis Salinas Sea, fanns även en nattklubb nära bankomaten) med mastercard. Mitt kort fungerade då det inte är spärrat utanför EES men min man har däremot spärrat sitt kort för uttag utanför EES och kunde då inte ta ut pengar med sitt kort, kolla upp om du har ditt kort spärrat för uttag, ändra det via din bank annars så kan du ta ut pengar. Vi hade 4 dagar med kanonväder 28+ grader, två av de dagarna vindstilla, 3 dagar var det 24 grader och mulet samt blåste. Sist vi var i Thailand hade vi mulet 7 dagar av 14 och en del regn, så otur med vädret kan man ha oavsett resmål. I Indien, Goa, var det dock strålande sol och 30+ under hela resan på 14 dagar, så det kan jag rekommendera

2. Emma

har en helt annan upplevelse av Kap Verde. Vi var på Sal i november 2018 och reste med vår då 8 månaders son. Vi läste dock på innan vi bokade resan och visste att det inte är en ö dit man åker om man vill göra mycket aktiviteter. Vi googlade och läste på innan och visste hur landet var. Vi gillar att resa till länder som inte är så exploaterade och för oss som enbart ville sola, bada, äta gott och promenera var det perfekt. Vi reste med TUI och bodde på ett 5 stjärnigt hotell, Vi valde däremot inte all inclusive då jag av tidigare erfarenhet vet att det brukar vara ganska smaklöst. Vi kollade på tripadvisor för att hitta bra restauranger och de som fått bra där hade fantastisk mat! Vid två tillfällen åt vi dock lunch på restaurang vid stranden och det var inte särskilt god mat, så hoppa de restaurangerna och kolla tripadvisor! Vissa restauranger behövde man boka 4 dagar innan och vissa behövde man boka dagen innan, så bra att vara i god tid. När man reser bör man alltid ta ut pengar i Sverige och ta med sig, vi hade största delen av reskassan kontant men vi tog även ut pengar i bankomat i början av Santa Maria (en bit från ett hotell som hette Oasis Salinas Sea, fanns även en nattklubb nära bankomaten) med mastercard. Mitt kort fungerade då det inte är spärrat utanför EES men min man har däremot spärrat sitt kort för uttag utanför EES och kunde då inte ta ut pengar med sitt kort, kolla upp om du har ditt kort spärrat för uttag, ändra det via din bank annars så kan du ta ut pengar. Vi hade kanonväder 28+ grader, två av dagarna vindstilla, 3 dagar var det 24 grader och mulet samt blåste. Vi visste däremot att det kunde blåsa rejältm Sist vi var i Thailand hade vi mulet 7 dagar av 14 och en del regn, så otur med vädret kan man ha oavsett resmål. I Indien, Goa, var det dock strålande sol och 30+ under hela resan på 14 dagar, så det kan jag rekommendera om du vill ha sol och värme, däremot är Sal väldigt välutvecklat om du jämför med Indien.

3. Sara

Men fy vad tråkigt att höra! 🙁 tyvärr har man ju hört att det är väldigt blåsigt på kap verde, men att det var såhär illa visste jag inte.. inget ställe jag kommer resa till då, vilket man annars haft i åtanke med tanke på småbarn och kort flygresa! En sak gällande Mastercard, ett tips ör ju att alltid ha med lite växlade pengar när man reser utomlands plus ett extra kort.. men dåligt att ni fått information om att det skulle funka och så gör det inte det :/ ”tur” att ni bara är där en vecka då!

4. Ann-Louise

Det ska finnas en resturang som heter Lobstar som ska ha god mat. Hoppas resten av eran vistelse blir bättre.

5. Carolin

Tråkigt att du är missnöjd. Har själv varit på Kap Verde och hade det toppen, med mindre blåst dock. Men du verkar inte ha läst på vad Kap Verde sal är för ö? Då dina förväntningar verkar ha varit något helt annat. Kap Verde är ett fattigt land som är under uppbyggnad tackvare turism. Priserna du betalar går till människor som jobbar, har företag och lever där, Vilket gör att dom kan utveckla och bygga upp. Kap Verde är inte Spanien, med utvecklad turistnäring. Det finns trevliga saker och restauranger att besöka på kap Verde, Bla kapverdisk afton som går att boka via resebolagen, god mat på många restauranger. Snorkling mm. Sen så är kap verde en öken ö utan växtlighet, växterna som finns där är dit planterande. Råder dig vid nästa resa att läsa på om landet du ska besöka, för att slippa bli så missnöjd!

6. Ann

Men herregud perfekta prinsessa livet gick i krasch, Var glad att du ens kan åka utomlands, njut av sällskapet av din familj medan du kan och ha dom levandes. Finns så mycket annat att klaga på om man ska göra det, Sista gången jag gå in på denna blogg, trist.

7. lisa

Vad tråkigt att ni inte gillar kap verde. Vi var där i november, supervarmt och vindstilla. Ät maten på de mindre lokala restaurangerna så ska ni se att de är godare och dessutom mycket billigare. Finns dagsutflykter till en saltsjö där man bara flyter i vattnet och på samma rutt kan man gå ut i havet och se citronhajar simma runt benen (Om de löser sig med pengarna).

8. Linnea

Gud vad tråkigt för er! Men Kap Verde är ju känt för att vara väldigt blåsigt, å inte sådär jätteroligt.. Men hoppas det vänder för er!

9. Annelie

Tråkigt att höra att ni inte är nöjda. Var först inne på kap verde men googla mycket innan vi bestämde oss, och såg att många klagade på att det var blåsigt. Googlade också efter saker att göra och efter lite grön natur men verkade inte finnas så mycket av det. Är väldigt glad nu att vi valde att inte åka dit utan bestämde oss att åka till Goa istället 🙂

10. Julia

Var på kap verde, sal i början på mars 2018. Hade TOPPEN väder hela veckan, alltså verkligen. Tror vi bodde på samma hotell som er, melia dunas och JA, maten är smaklös absolut. Men har hört att det beror på att dom är väldigt nya med all turism osv… Tror ni mest haft otur med vädret eller att ni är där ”för tidigt” in i säsongen. Var även på Sal 2 år innan vid samma tidpunkt, och hade även då väldigt bra väder. Så himla tråkigt att eran resa blev såhär, för vi älskar verkligen kap verde och Sal, trots att ön är ganska platt. Enligt mig är Kap verde ett ställe vi åker till för sol och bad, och det passar oss perfekt! När vi åkte ner till piren i Santa Maria så är strande verkligen HELT MAGISK där, och brukar alltid vara mycket folk… kanske även det berodde på vädret 🙁 hoppas det löser sig och blir bättre☀️💞

11. Rebecca

Fy vad tråkigt!! Fattar att det säkert är ett problem på hela stället, men eftersom jag jobbat på bank ville jag bara tipsa om att kolla så att ni öppnat era kort för köp utomlands. Där jag jobbade så var det antingen Sverige, norden, Europa eller världen som man kunde ställa in. Bara tips och fattar att stället verkar knasigt oavsett. Hoppas det bättrar sig!!!

12. Sofie

Jag och familjen var på Kap Verde över jul. Blev precis lika besviken som dig. Världens tråkigaste Ö med verkligen ingenting att göra eller se. Blåsigt och tråkigt väder,. Vi hade fint väder i tre dagar och sen blev jag magsjuk och det blev dåligt väder. Så njaä jag förstår inte vad vissa ser med Kap Verde. Tycker det är på tok för lång flygtid för det man får (typ ingenting).
    Hoppas ni kan njuta lite i alla fall!

13. J

Näeh gud va tråkigt 🙁 har själv varit där och det var ett av de bästa ställena vädermässigt. Kritvit strand, klarblått hav och sol + minst 30 grader varje dag, detta var dock runt påsk. Om ni vill ha tips på bra restaurang så finns det en vid stranden där man sitter vid bord och på stolar i sand inne i restaurangen. Bästa hummern och fisken vi någonsin ätit på en semesterort. Supergott var det! Men nej, inget är billigt på kap Verde och man kan bli jagad av försäljare på ”stan”… det finns tyvärr inte mycket att se eller göra förutom att sola och bada eller om man vill åka jetski/fisketur/dyka men allt sånt hänger ju på vädret. Riktigt konstigt att Mastercard inte funkar för tror det funkade för oss? Nåja, hoppas vädret blir bättre och att ni lyckas komma åt era pengar❤️

14. Beatrice

Resan till Kap Verde har hittills varit min värsta resa så jag förstår dig helt! När vi åkte var det dock varmare och våra kort fungerade trots MasterCard eller nu när jag tänker efter så hade vi kanske bara kontanter sedan innan. I alla fall så skulle vi rida en dag för att hitta på något än att bara se öknen typ men alltså dessa hästar var i det magraste lagret och helt tokiga! Sedan när vi gick in till “stan” så var där bara en massa män som nästan tvingade in oss i deras butiker för att köpa något och blev riktigt obehagliga när vi vänligt, men bestämt sa nej. Vi hade även problem med myror på vårt rum som ingen hjälpte oss med och på resan hem var flygpersonalen det värsta jag varit med om, så otrevliga.
    Hoppas ni kan njuta i den mån det går nu innan ni åker hem!

15. Elin

Åh vad tråkigt. Ni kanske redan har koll på det, men skadar inte att tipsa! 🙂 Har ni kollat så era bankkort inte är spärrade för köp utanför EU eller utomlands öht?