LURAD PÅ PENGAR AV JOUR

Tråkigheter som hör till vardagen har ni nog alla ibland, men det här är någonting av det värsta jag varit med om i hela mitt liv.

Jag och Linus flyttade in i vår lägenhet och efter flytt-städningen så börjar det stinka i badrummet. Stanken kom till och från men det blev efter ett tag så starkt och fränt så att det inte gick att vistas där inne. Jag ringer i panik till JourAB och förklarar att det stinker i vårt badrum. Jag vet ju om att dessa saker är dyra, speciellt jour, men jag kände lite att det är värt 2000kr om de kan lösa det IDAG.

Killen på telefonen utlovar:
Att problemet ska bli åtgärdat eller lokaliserat om det inte går att lösa direkt. Går det inte att lösa direkt så ska de återkoppla med lösning på ärendet.

Killen jag pratar med(på telefon) frågar om det bubblar ur handfatet och undrar om vi har badkar. Ja, vi har badkar och ja det bubblar lite i handfatet när vi spolar med vatten. (I efterhand har vi fått förklarat för föreningen att vi har en äldre lösning så det är ok även fast det bubblar lite när man spolar vatten). Den här killen jag talar med tar för givet att vi har golvbrunn vad av jag är mycket osäker på detta, men han utlovar i alla fall att de skickar ut en kille som ska hjälpa oss. Killen kommer hit med en spolbil (?) och undrar förvånat vad vi ska med en spolbil till när vi inte ens har någon golvbrunn och ja, det är ju en bra fråga till killen som valde att skicka ut spolbilen. Spolbilen är dessutom dyrare än vad en vanlig hade varit. Killen som är hemma hos oss pillar lite bakom toaletten vilket resulterar i ett stort glapp, här rinner det nu ut avloppsvatten som killen lämnar helt utan lösning.  Stanken är nu 10 gånger värre än vad det var innan och det går inte att vistas i badrummet.
Jag väntar på återkoppling som utlovat eftersom ärendet tydligen var lokaliserat men inte åtgärdat. Notering i ärendet säger ”Har kontrollerat var det luktar, dålig packning bakom toalett”. Så mina vänner, hur svårt kan detta vara att lösa då?

Eftersom att jag inte fick någon återkoppling så var vi tvungna att lösa det på egen hand. Min pappa kom hit och kikade på problemet, satte dit packningen och problemet är nu löst. Det tog honom 3 minuter att lösa detta. Och det var en otrolig lättnad.

Åter till företaget. Ingen återkoppling syns till och en faktura ramlar ner i brevlådan på 2 205kr. Jag kontaktar personen som jag haft kontakt med och ber om hjälp så att vi kan lösa problemet men blir skickad vidare till en annan person som ska sitta på ekonomiavdelningen. Jag kontaktar ekonomikillen och går igenom ärendet, han säger att han ska kolla på det och återkoppla. Ingen återkoppling och en påminnelse ramlar ner i brevlådan. Jag ber dom att hålla fakturan då vi  bestrider denna. Frågar över telefon om de tycker att det är rimligt att vi ska betala 2 205kr för att någon ska komma hit och orsaka att vi får stå med avloppsvatten på badrumsgolvet och en värre stank än innan, när vi spolar efter vi gjort nummer 1 eller 2 så sipprar det alltså ut vatten bakom. Får som svar att de ska se över ärendet och återkoppla. Ni kan nu kanske förstå att det inte kom någon återkoppling här heller.

Företagets lösning? Nedskrivning av fakturan till 1 995kr efter ROT och de åtgärdar problemet.
ÅTGÄRDA PROBLEMET? Problemet som VI löste PÅ EGEN HAND för 1,5 månad sedan? Tror inte det va…

Jag skulle idag ha fått en återkoppling från företaget igen. Ingen återkoppling syns till så jag kontaktar dom på egen hand (som jag behövt göra varje gång) och bemöts av en otroligt otrevlig man som beter sig som ett barn. Vägrar lyssna på det jag har att säga och säger ordagrant till mig ”Du är dum, jag vill inte prata med dig”. Detta när jag pedagogiskt förklarar med fakta varför vi inte tycker att det är rimligt att vi ska betala. Och ja, självklart är jag irriterad och förbannad. Men det är ju på grund av att dom inte har kunnat hålla en enda sak av vad som utlovats. Då blir man irriterad.

Hade de återkopplat med en lösning på ärendet och skickat ut någon som hade kunnat lösa problemet så hade jag självklart betalat fakturan. Men åter igen, ingen återkoppling skedde.

Jag har nu bestridit fakturan för andra gången men jag får inget svar på bestridan, så nu mina vänner behöver jag er hjälp. Hur går jag tillväga för att ta detta vidare? Ärendet har pågått sedan 7/9, jag får bebis snart och har varken tid eller lust att sitta och prata med idioter som behandlar sina kunder på det här sättet samtidigt som jag totalvägrar att betala.

7 Kommentarer

  1. Karin säger:

    Hej! Jag kan lite om juridik så ni skulle kunna maila eller ringa och nämna något i stil med.
    1. Konsumenttjänstlagen är tillämplig enligt 1§
    2. Det är fel på tjänsten enligt 9§ 1p. Kan även nämna 3p men då måste du hänvisa till ert avtal. (Skulle börja med 9§ 1p)
    3. Ni har reklamerat inom skälig tid efter det ni märkt felet enligt 17§
    4. Ni har rätt att hålla inne betalning enligt 16§+19§
    5. Ni har rätt att felet ska åtgärdas (dock så är det redan gjort så kommer inte vara aktuellt) 16§+20§ 1st
    6. Ni har rätt att göra prisavdrag eller häva avtalet enligt 16§+ 21§. Kör på hävning så ska ni inte behöva betala något
    7. Ni har även rätt att kräva skadestånd enligt 16§+ 31§ 3st (hänvisning till 1st)

    Detta är bara en juridisk överblick av situationen. Vet tyvärr inte hur man annars skulle lösa det. Ni har lagen på er sida som konsumenter men om det skulle gå till domstol ligger det på bevisningsförmågan.. hoppas det löser sig!

    1. andreanorrman säger:

      Hej Karin! Tusen tack för din information, jättevärdefull för oss i vår situation och skönt att höra det från någon med lite koll. Ska göra det bästa jag kan av det. Stor kram till dig!

  2. karin säger:

    Hej! Jag kan lite om juridik så ni skulle kunna maila eller ringa och nämna något i stil med.
    Konsumenttjänstlagen är tillämplig enligt 1§
    1. Det är fel på tjänsten enligt 9§ 1p. Kan även nämna 3p men då måste du hänvisa till ert avtal. (Skulle börja med 9§ 1p)
    2. Ni har reklamerat inom skälig tid efter det ni märkt felet enligt 17§
    3. Ni har rätt att hålla inne betalning enligt 16§+19§
    4. Ni har rätt att felet ska åtgärdas (dock så är det redan gjort så kommer inte vara aktuellt) 16§+20§ 1st
    5. Ni har rätt att göra prisavdrag eller häva avtalet enligt 16§+ 21§. Kör på hävning så ska ni inte behöva betala något
    6. Ni har även rätt att kräva skadestånd enligt 16§+ 31§ 3st (hänvisning till 1st)

    Detta är bara en juridisk översikt… som konsumenter har ni lagen på er sida men skulle det gå till domstol krävs det bevisning. hoppas det löser sig!

    ps. har försökt kommentera detta 3 gånger så om det kommer tre likadana så ber jag om ursäkt haha

  3. Em säger:

    Låter väldigt frustrerande! Har aldrig själv varit i liknande situation men rent spontant kanske ni ska prova med tex ARN? http://www.arn.se/tvisteomraden/#bostad

    1. andreanorrman säger:

      Var inne och kikade där också och får nog kontakta dom!

  4. Nathalie säger:

    Hej! Jag har också bråkat med JOURAB. Dom är hemska!
    När jag bokade dom, blev fakturan dubbelt så dyr då som skickade två killar! Fast vi inte alls kommit överens om det. En kille stod och tittade på och den andra jobbade. Jag vägrade betala. Höll på och ringa han jag bokat jobbet av, ekonomikillen ex antal gånger. Skickade sms. Mailade. Allt!
    Sen kom påminnelsen.
    Ringde x gånger till. Sen ringde jag resurs bank el vad dom hette som hade hand om fakturan och bestred den. Då pausas fakturan och den kan inte gå vidare till inkasso ect. Så förklarade hon på resurs bank (eller vad nu företaget hette som hade hand om fakturan då det inte var Jourab) sen löstes fakturan tillslut och jag vann, då dom inte kunde bevisa att vi hade kommit överens om att två personer skulle komma.
    Det är alltid företagets ansvar att kunden är skyldig att betala fakturan, styrka att du handlat/bokat/beställt xx
    Läs på konsumenträtt.
    Fortsätt bestrid fakturan.
    Och boka aldrig Jourab igen, dom är så sjukt otrevliga att ha att göra med, om man inte vill boka såklart då är dom jääääääätte bra.
    Tydligen många som bestridit fakturor med dom också, det fick jag reda på av den fakturatjejen.
    Förstår att det är skit jobbigt, spec nu när du bara vill tänka på att du ska bli mamma
    Stort lucka till!

    1. andreanorrman säger:

      Hej! Så otroligt tråkigt och förstår inte hur de orkar bråka över det när det är helt självklart att vi inte ska betala.. Gud så skönt att du säger att du vann, det tänker vi också göra och super att du berättar hur du går tillväga, hjälper oss jättemycket! Kram!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.